Dlaczego szkoła Cię wkurza? – zajęcia biblioteczne
W kwietniu br. uczniowie z klas 4-6 brali udział w zajęciach bibliotecznych, na podstawie książki Mikołaja Marceli – Dlaczego szkoła Cię wkurza? Uczniowie dzięki intensywnej burzy mózgów zdiagnozowali co ich tak naprawdę drażni w szkole, dowiedzieli się kiedy i w jakim celu powstała instytucja szkoły oraz dlaczego niektóre jej elementy są archaiczne i mogą nas denerwować. Uczestnicy po wykonaniu ćwiczeń dowiedzieli się, czym jest neuroróżnorodność i dlaczego każdy z nas inaczej radzi sobie z procesem uczenia się. W dalszej części zajęć poznali sposoby przyswajania informacji przez nasze mózgi oraz samodzielnie zdiagnozowali jakie błędy popełniają podczas procesu uczenia się, sprawiając, że nie jest on efektywny. Uczniom zostały też zaprezentowane różne techniki głębokiego przetwarzania i zapamiętywania wiedzy. Na koniec uczestnicy doszli do wniosków, że odpowiedzialność za przetwarzanie nowo poznanych informacji w trwałą wiedzę, leży po stronie ucznia. Tylko uczeń może dokonać procesu myślowego w swojej głowie, utrwalić wiedzę i skutecznie połączyć nowo zdobyte informacje z już posiadanym zasobem wiedzy. A udać się to może pod warunkiem planowania i rozkładania w czasie procesu nauki, przy jednoczesnym stosowaniu efektywnych metod. Nauki może nie być aż tak wiele… a szkoła może przestać wkurzać w wielu aspektach, ponieważ uczniowie mają na to wpływ.
Barbara Polińska